Depressie 2017-08-28T11:48:03+02:00

Mindfulness als startpunt om depressie aan te pakken

Je bent depressief als je voor langere tijd last hebt van een combinatie van de volgende symptomen: neerslachtige stemming, verminderde belangstelling, gevoelens van uitzichtloosheid en nietswaardigheid, met daarnaast verschijnselen als slaapproblemen, weinig eetlust en gebrekkige concentratie. Negentien procent van de Nederlanders is depressief. 1 miljoen mensen gebruikt antidepressiva. Dat is nogal wat en inderdaad, depressief zijn is zwaar en erg lastig maar het gaat wél over. Danielle is ervaringsdeskundig en schaamt zich daar niet voor. Het kan iedereen overkomen en het is dan ook geen loze kreet als ik zeg dat bewust worden van met name negatieve gedachten enorm kan helpen om terugval te voorkomen.

Terugval voorkomen

Juist als je niet depressief bent kun je er veel aan doen om een terugval te voorkomen. Mindfulness maakt je bewust van de automatische (gedachte-)patronen die tot een nieuwe depressie kunnen leiden. Het geeft je instrumenten om op zulke momenten een ander spoor te kiezen. in de training leer je hoe je jezelf kunt verbinden met gedachten en emoties zonder dat deze je overweldigen. Door de vaardigheden in je dagelijks leven op te nemen, is het, alsof je elke dag een stukje van de parachute weeft, die uiteindelijk een mogelijke terugval helpt voorkomen.

Wanneer beginnen?

Als je op dit moment depressief bent, overleg dan met je arts of therapeut. Vaak is het verstandig met aandachttraining te beginnen als de symptomen zijn verminderd.

 

Mindfulness-voor-wie-Depressie-appels

“Mindfulness oefeningen bieden een alarmsysteem voor de dreigende lawine, zodat die kan worden gestopt voor de keien beginnen te schuiven”- Segal, Williams en Teasdale