“Een gezonde geest in een gezond lichaam” – Juvenalis

Mindfulness en Eten – Mindful Eating, Conscious Living Training

Mindfulness en eten

Naast en zelfs in de drukte van het alledaagse leven kun je leren om meer stil te staan en het leven op je te laten inwerken. Vaak zijn we maar half aanwezig in ons leven. We werken, eten, voeden onze kinderen op en praten met familie en vrienden op de (half) automatische piloot.
Eetproblemen hebben veelal te maken met automatismen en gewoonten. We eten op een bepaalde manier omdat we dit gewend zijn en omdat onze aandacht getrokken wordt door iets. Daarnaast eten we ook (onbewust) onze lastige emoties weg.

Hoe helpt een training mindfulness en eten?

Door stil te staan kun je opmerken wanneer je in automatisch eten vervalt en krijg je de keuze om op een duurzame manier andere eetgewoonten aan te leren. Mindfulness helpt ook beter om te gaan met lastige emoties. In wezen geeft mindfulness je de mogelijkheid de negatieve gedachtestroom te onderscheppen en zo te voorkomen dat je wordt meegezogen in een neerwaartse spiraal.

Wetenschap

Onderzoek toont aan dat mindfulness helpt om meer vat te krijgen op je eetgewoonten (Proulx 2008, Smith 2006) en een veilige, effectieve en integrale benadering is om symptomen van stress te verminderen (Praismann 2008). Diëten blijken effectief te zijn in die zin dat mensen op korte termijn gewicht verliezen. Echter 95% van alle ‘lijners’ valt terug en staat al snel weer op het oude gewicht of zelfs meer (Goldstein 1996).
Onderzoek van de Universiteit Maastricht (2012) laat zien dat mensen die de mindfulness en eten training volgden, na de training minder last hadden van drang naar eten, zwart/wit denken, emotie-eten en lichaamsontevredenheid.

Deelnemerservaring

‘Als “ervaringsdeskundige” op het gebied van overeten en diëten, was ik me er al lange tijd van bewust, dat er aan mijn eetgedrag iets anders ten grondslag moest liggen dan “gebrek aan wilskracht”. Niet in staat daar de vinger op te leggen, trapte ik telkens opnieuw weer in de heilloze val van niet vol te houden diëten, gevolgd door de onvermijdelijke schuldgevoelens. De training was een openbaring. Ik had zelfs iets veel waardevollers geleerd: hoe ik mij kan losmaken van gedachten die mij negatief beïnvloeden en mij verhinderen mijn leven positief te leven. Het is een levensles gebleken.’ (Monique)

Inhoud van de training

In dit 8-weekse programma met bijeenkomsten van 2 uur lopen naast de gebruikelijke drie draden van de Mindfulness Training (aandacht voor lichaam, gedachten en gevoelens), 5 rode draden met betrekking tot de specifieke toepassing van Mindfulness en Eten.

  1. Mindfulness
  2. Eten
  3. Voeding
  4. Beweging
  5. Reflectie

Aan de orde komen o.a. lichaamsbewustzijn en zintuigen; gedachtenpatronen; invloeden van buitenaf; verlangen/emotie-eten; stress; de paradox Zijn en Worden, hoe kunnen we accepteren én veranderen?

Op dit moment is een groepstraining niet mogelijk. Je kunt deze training individueel volgen. De acht bijeenkomsten plannen we in overleg.

 

Startdatum

Individueel, in overleg

Kosten

Kosten € 725,– incl. btw, usb stick en werkboek
Persoonsgebonden budget: € 725,– excl. btw, factuur op naam met vermelding btw.

Locatie

Wagenmaker 67, Zevenhuizen

Trainer

Danielle ter Haar is gecertificeerd trainer Mindfulness en eten. Opgeleid door Roy Thewissen van See True, aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN

Wilt je meer weten over de training mindfulness en eten? Neem dan contact met ons op.

Meer over de trainer.

Lees reacties van deelnemers.