Burn-out 2017-08-28T11:48:03+02:00

Signalen dat je een burn-out hebt

Is het jou ook overkomen? je bent een harde werker, een idealist en/of perfectionist en ineens gaat het niet meer. Je sleept je de dagen door en en je voelt je uitgeput. Ineens ga je twijfelen of je wel zo goed bent en je werk heeft alle glans verloren. Of nog erger je kán helemaal niets meer, niet werken, niet naar de supermarkt, niet telefoneren. Het is op. Klaar. Alleen nog huilen en slapen en je vertwijfeld afvragen of het ooit nog goed kan komen. Schaam je maar niet voor je onvermogen, het zijn juist de gepassioneerde mensen die ineens breken. Je beschikt over enorm veel kracht anders had je het nooit zolang vol gehouden. Ik heb het zelf meegemaakt in 2001 en breng mijn eigen ervaringen mee in de trainingen die ik geef.

Het goede nieuws is dat herstel mogelijk is, het minder goede nieuws is dat het lang kan duren en dat je nooit meer helemaal de ‘oude’ zal worden. Maar wil je dat eigenlijk wel?
Wordt het geen tijd voor een andere zienswijze, een andere levensstijl?

Een mindfulness training kan jou helpen:
– je leert beter grenzen aan te geven;
– je leert je piekergewoonten te doorbreken;
– je wordt je bewust van patronen die je uitputten;
– je maakt contact met je zelf helend vermogen en je innerlijke wijsheid
– je krijgt een beter lichaamsbewustzijn
– je leert aandacht te geven aan plezierige momenten

Wake up call

Een burn-out is niet het einde van de wereld maar wel een grote waarschuwing. Het is een confrontatie met jouw persoonlijke grenzen en diepere waarden. Het duwt je met je neus op de feiten: welke prijs ben je bereid te betalen voor je werk? Wat is belangrijk in je leven? Voor veel mensen is de periode van burn-out ook een transformatie proces en sommigen zeggen achteraf dat ze deze periode niet hadden willen missen.

 

Mindfulness-voor-wie-burn-out-lucifers

“Oefenen in niet-weten, vertrouwd raken met het gevoel van het niet te weten betekent, merkwaardig genoeg, een onvoorstelbaar comfort.”– Edel Maex